Begrunnelse for Agnes Lovise Matre (2020)

Det er med stor glede at vi i juryen for Sølvkniven 2020 kan meddele at Agnes Lovise Matre er vinner av årets krimpris.

Hun vinner for kriminalromanen “Iskald” (Gyldendal forlag), og var nominert sammen med Terje Bjøranger “Business” (Cappelen Damm) og Monika N. Yndestad “Ulmebrann” (Cappelen Damm). Juryen har i år bestått av festivalsjef Simen Ingemundsen, og bokbloggerne Henning Sviland, Hanne R. Utheim og Astrid Terese Risvold Skjeggerud.

Agnes Matre har siden debuten etablert et solid forfatterskap, og utmerket seg som en talentfull og strukturert krimforfatter. Hennes debut “Stryk meg over håret” utkom på Commentum forlag i 2012. Tre år etter kom hennes første kriminalroman “Kledd naken”, med lensmann Bengt Alvsaker i hovedrollen. Handlingen har forfatteren valgt å legge til bygdesamfunnet Øystese i Hardanger, noe som gjør det mer sjarmerende å lese. For “Kledd naken” mottok hun strålende kritikker fra et fulltallig pressekorps. Den ble i sin tid både utgitt på bokmål og nynorsk. Så i 2017 kom oppfølgeren “Skinnet bedrar”, med lensmann Alvsaker i hovedrollen. I fjor (2019) ble leserne igjen tatt med til Hardanger, da hun serverte “Iskald” til leserne.

Med “Iskald” har Agnes Matre vist at hun nok engang mestrer sjangeren. Gjennom å servere flotte miljøbeskrivelser, vakre naturskildringer og gode karakterbeskrivelser, har hun skapt et medrivende plott. Vi tas med til idylliske Hardanger, et sted der Agnes nærmest har monopol på å skrive krim. Vi blir kjent med lensmann Bengt Alvsaker som får mer enn nok å henge fingrene i. Vi blir med på arbeid sammen med Bengt, og får et innblikk i familieproblematikk som er skrevet på en troverdig måte. De fleste med familie, vil relatere seg til det familiære forholdet som Agnes på en velskreven måte serverer oss. For Bengt skal i tillegg til å løse saker, forsøker å få bedre kontakt med sønnen sin.

I kriminalromanen til Matre står gamle hemmeligheter i fare for å komme fram i lyset. Dette er en altoppslukende kriminalroman, der leserne blir kjent med predikanter og Norsman Xtreme. Utpressing er bare noe av det som står i fokus når Matre leverer et godt plott. Boken blir bare bedre og bedre etter hvert som kapitlene slukes. Noe annet som Agnes Matre er dyktig på, er språket, det flyter lett og gjør at det er en fryd å lese boken. Forfatteren tar opp tabubelagte temaer, men håndterer dem på en meget god måte.

Handlingen i “Iskald” er som sagt lagt til Hardanger, nærmere bestemt Kvam. Det er forfriskende med et nytt geografisk sted i krimbøker. Gjennom Matres måte å skrive på, sympatiserer vi med karakterene. For første gang, kan en føle sympati med persongalleriet i en kriminalroman, og det er lett å leve seg inn. Det eneste en ikke føler sympati for er morderen, og så har Alvsaker en side som er vanskelig å være sympatisk med. Han er far til tolvårige Thomas. En gutt han ikke har hatt kontakt med før året før, og som han sliter svært med å knytte seg til. Familieforholdet gjør slik at leserne blir kjent med hovedpersonen på både godt og vondt.

Ser leseren helheten i historien, så er dette en svært god kriminalroman. Den komplisert og intrikat, med mange personer som har motiv for ugjerningen. Den er godt skrevet, med enkelte meget malende eller poetiske partier, som en enten liker eller ikke liker. Som: “Svarte dønninger krystet seg som punkterte halvnoter i det gjerrige lyset på øvre dekk.” og “Sola hadde omsider klart å kare til seg en stripe blått og starte tørkeprogrammet.” Slike poetiske setninger, gjør det til en sjarmerende og unik leseopplevelse, det er en fryd å lese.

Den inneholder et stort persongalleri, men det er ikke vanskelig å holde menneskene fra hverandre. De får alle egne karakteristikker, enten med jobbtittel, utseende eller familiære relasjon som gjør at det er lett å holde oversikten. Og så er det et stort pluss at en ikke klarer å finne morderen før mot slutten. Det gjør den mer spennende. En kan forsvinne inn i historien til Matre og bli virkelig underholdt. Boken inneholder en intelligent mordhistorie og hun har sterkt grep om virkemidler en kan bruke i en kriminalroman.

Først om bokas handling:

“Klokken 05.00 ljomer lyden fra fløyta på MF «Utne» mellom fjellene i Hardanger. Norseman Xtreme er i gang, verdens tøffeste og desidert kaldeste triatlonkonkurranse. Den lokale lensmannen Bengt Alvsaker er én av 250 nervøse utøvere som hopper i den mørke, iskalde fjorden. Men da han og de andre svømmerne har kavet seg i land i Eidfjord for å hive seg på syklene, ligger en skikkelse med startnummer 22 livløs igjen i vannet. Under opptellingen som gjøres ved konkurransens slutt, viser det seg at en deltaker med samme startnummer likevel er kommet velberget i mål på Gaustatoppen. Hvem er da den druknede, og hvordan havnet han blant Xtreme-deltakerne? Det blir snart åpenbart at det ikke var en ulykke. Bengt Alvsaker og hans team står foran sin hittil mest kompliserte sak. Jakten på en drapsmann i det lille lokalsamfunnet skal virvle opp mye grums og avdekke gamle og betente hemmeligheter. De idylliske Hardanger-bygdene blir aldri de samme igjen.”

Vi i juryen gratulerer Agnes Matre med “Sølvkniven 2020”, og håper den vil være til inspirasjon for videre forfatterskap.

Mvh. Festivalsjef og juryleder Simen Ingemundsen.